Boccaccio – Dekameron – Ötödik nap kilencedik novella – A sólyom feláldozása – Elemzés

A történetben itt kerül elő először a sólyom. Ugyanis Federigónak egyetlen vigasza marad, a solymászat. Ehhez pedig van egy gyönyörű madara, melyhez fogható talán nem is volt a világon”.

Mialatt Federigónak sikerül anyagilag – és ezzel társadalmilag is – lenulláznia magát, monna Giovanna éli a firenzei férjes asszonyok megszokott életét: erényes asszony, aki hűséges a férjéhez, noha azt nem tudjuk meg, hogy valóban szereti-e, és fiút szül neki. Federigo legnagyobb bánatára azonban Giovanna nemcsak úgy tesz, mintha erényes és hűséges lenne, hanem az is – ellentétben a Dekameron novelláinak legtöbb női főszereplőjével.

Monna Giovanna tud Federigo szerelméről, azonban hidegen hagyja a férfi, vagyonának eltékozlása és dorbézolása inkább visszatetszést vált ki belőle. A nemes hölgy még azután sem foglalkozik Federigóval, hogy meghal a férje és ő egyedül marad a fiával.

Ez azért érdekes, mert innen derül ki, hogy nem szerelmi történetről van szó, legalábbis nem Giovanna részéről. Férje halála után ugyanis – elméletben – már semmi sem állna Federigo lelkesedésének útjába, ha az asszony viszontszeretné őt. Vagyis nem arról van szó, hogy Giovanna és Federigo reménytelenül szerelmesek egymásba és a boldog végkifejletet csak az asszony erényessége akadályozza meg a beteljesülésben.

Giovanna nem szerelmes Federigóba. Amíg a férfi gazdag volt, addig csak egy beképzelt aranyifjút látott benne, most pedig, amikor férje halála után akár viszonozhatná is az érzelmeit, csak egy elszegényedett férfit lát, aki ráadásul mértéktelen mulatozásával tékozolta el a vagyonát.

A történetben itt jön el az első fordulópont. Az immár özvegy Giovanna ugyanis a firenzei nők szokása szerint vidéki birtokán tölti a nyár legmelegebb időszakát. Micsoda véletlen, ez a vidéki rezidencia éppen Campiban van és éppen szomszédos Federigo birtokával.

Monna Giovanna fia pedig összeismerkedik, sőt, összebarátkozik Federigóval, közös témájuk pedig a solymászat. A fiút nagyon érdekli ez a szórakozás és őszintén csodálja Federigo madarát.

Erre a sok véletlenre – a szomszédos birtokokra, a barátságra Federigo és a fiú között – azért van szükséges, hogy újra össze lehessen hozni a szereplőket.

Jegyezzük meg, hogy sem Giovanna férjének, sem a fiának neve nem derül ki. Ez is kissé szokatlan Boccacciótól, mert főszereplőnek tekinthetők, legalább a fiú, még sincs nevük. Pedig a novellák többségében rengeteg mellékszereplőt is megismerünk név szerint, most pedig az egyik legfontosabb szereplőnek sincs neve….

Gyakorlatilag eddig tartott a történet bevezetése: megismertük a helyszíneket, a szereplőket, körülményeiket és motivációjukat.

Most érkezünk el a történet második fordulópontjához, ugyanis Giovanna fia súlyosan megbetegszik, bár az nem derül ki, hogy mi baja van pontosan.

Ekkor ismerjük meg Giovanna új oldalát. Már nem az erényes, hűséges asszonyon van a hangsúly, aki gőgösen, és némiképp csodálkozva utasítja el egy firenzei playboy közeledését, hanem a féltő és gondoskodó anyán, aki bármit megtenne a fiáért, annak gyógyulásáért.

Az elemzésnek még nincs vége, kattints a folytatáshoz!




“Boccaccio – Dekameron – Ötödik nap kilencedik novella – A sólyom feláldozása – Elemzés” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Magyartanárként örömmel olvastam ezt a részletes és egyéni ötleteket is tartalmazó elemzést!

    Válasz
    • Kedves Szökőcsné Beregszászy Ágnes!

      Köszönöm szépen, mindig jól esik a szakmai megerősítés! 🙂

      Üdv:

      Zsiráf

      Válasz

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..