Második szín
Szereplők | Helyszín |
Ádám Éva Lucifer |
A paradicsomban |
A paradicsomban vagyunk, ahol az első (és most még egyetlen) emberpár, Ádám és Éva, gondtalanul, minden nehézség, küzdelem, betegség nélkül él.
És ezzel ők is tisztában vannak:
„ÉVA
Ah, élni, élni: melly édes, mi szép!
ÁDÁM
És úrnak lenni mindenek felett.”
A közelben áll az a két fa, amit az Úr Lucifernek adott, a tudás és a halhatatlanság fái. A fákon azonban nagyon is ízletesnek látszó gyümölcsök vannak, ezért Ádám arra kéri Évát, hogy szakítson belőle.
Ekkor azonban az Úr szava hallatszik, aki figyelmezteti őket:
„AZ ÚR SZAVA
Megállj, megállj, egész földet neked
Adám, csak e két fát kerüld, kerüld,
Más szellem óvja csábgyümölcseit,
S halállal hal meg, aki élvezi. –„
A figyelmezetés komolyan hangzik, elvégre nem akárkitől származik, és Ádám habozás nélkül engedelmeskedne is neki:
„ÁDÁM
Csodás parancs, de úgy látszik, komoly.”
Ellenben Éva, a nő, rögtön kérdéseket tesz fel:
„ÉVA
Mért szebb e két fa, mint más; vagy miért
Épp ez tilalmas?”
Ádám szerint a válasz egyszerűen az, hogy „csak”:
„ÁDÁM
Hát mért kék az ég,
Miért zöld a liget – elég, hogy úgy van. –
Kövessük a szót, jőj utánam, Éva.”
Ádám és Éva azután letelepednek egy lugasban. Közben megjelenik Lucifer is, de Ádámék egyelőre nem látják.
Az első emberpár közben naivan arról beszélget, hogy milyen jó dolguk van a paradicsomban. Lucifer kihallgatja őket, miközben szinte elérzékenyül a két ember esendőségén.
De Lucifer célja, hogy Ádámot és Évát – és ezzel az egész leendő emberiséget – romlásba döntse, azaz rávegye őket, hogy egyenek a két fa tiltott gyümölcséből:
„LUCIFER
Mit késem ennyit? fel munkára, fel,
Megesküvém vesztökre, veszniök kell.”
Lucifer tehát megjelenik Ádám és Éva előtt, akik először megijednek tőle, majd azt akarják tudni, hogy kicsoda:
„ÁDÁM
Nem tudtam, hogy van ember még kivűlünk.”
Lucifer kapva kap ezen a mondaton, és kijelenti, hogy rengeteg minden van még, amiről Ádám nem tud, és ez csak annak köszönhető, hogy az Úr egy csomó mindent elhallgat előle.
Ádám szerint viszont pont eleget tud, és az Úr igenis törődik vele, kegyben tartja.
Lucifer pedig megkezdi ördögi munkáját: elmondja Ádámnak, hogy az rendben van, hogy itt, a paradicsomban gondtalanul élhet, de nem zavarja-e Ádámot, hogy semmit sem tud a körülötte lévő világról?
Csak annyi ismerete van, amennyit az Úr adott neki, de Ádám a saját erejéből még semmit sem ismert meg, semmilyen tudással nem rendelkezik. Csak hite van az Úrban, de tudása nincs.
Ádám érzi, hogy Lucifer veszélyes vizekre evezett:
„ÁDÁM
Nagy dolgokat mondsz, szédülök belé.”
Lucifer azonban nem áll le, sőt, a tudás mellé behozza a halhatatlanságot is:
„LUCIFER
De a tudás nem volna még elég;
Hogy testesüljön nagyszerű müvekben,
A halhatatlanság is kellene.
Mit képes tenni az arasznyi lét?”
Lucifer azután rámutat a két fára, amiknek gyümölcséből Éva szakítani akart, és amit megtiltott az úr. Elmondja, hogy ez a két fa a tudás és a halhatatlanság fája.
Tehát csak annyit választja el Ádámot és Évát a tudástól és a halhatatlanságtól, hogy enniük kell a két fa gyümölcséből.
Éva erre rögtön hajlandó is lenne, de Ádám továbbra is bizonytalan:
„ÁDÁM
De hátha megcsalsz?”
Erre pedig az Úr is ráerősít fentről:
„AZ ÚR SZAVA
Ember, vigyázz!”
Adám fel is figyel a hangra, de azt nem érti, hogy mit mond, Lucifer pedig eltereli a figyelmét annyival, hogy biztos csak a szél rázza a faágakat.
Ádám még mindig bizonytalan, most azt akarja tudni, hogy kicsoda valójában Lucifer, hiszen Ádám még nem találkozott Éván kívül értelmes lénnyel.
Lucifer pedig közli, hogy ő egy szellemlény, egy angyal:
„LUCIFER
Igen, erősek közt a leghatalmasb,
Ki ottan álltam az Úr trónja mellett,
S legszebb dicséből osztályom kijárt.”
Jön Ádám logikus kérdése:
„ÁDÁM
Mért nem maradtál hát a fényes égben,
E porvilágra mért jövél közénk?”
Lucifer pedig többé-kevésbé igazat mond:
„LUCIFER
Megúntam ott a második helyet,
Az egyhangú, szabályos életet”
Azt persze már elhallgatja, hogy nem önként jött el az Úr mellől, hanem elűzték…
Ádámot azonban még mindig nem győzte meg, a férfi tart a következményektől:
„ÁDÁM
Megmondta Isten, hogy büntetni fog,
Ha más utat választunk, mint kitűzött.”
Ekkor szól bele Éva, aki szerint az Úr nem fog büntetni, hiszen akkor miért alkotta volna meg őket? Ha az Úr tökéleteset alkotott, akkor Ádám és Éva bármit is tesz, az szintén tökéletes, tehát nem jár érte büntetés.
Éva érvelése persze sántít, hiszen egyrészt az Úr soha nem állította, hogy tökéletes embert alkotott, másrészt pedig választási lehetőséget adott az első emberpárnak: felállított egy tilalmat, innentől Ádámon és Éván múlik, hogy azt betartják-e vagy sem.
Lucifernek azonban jól jön Éva gondolatmenete, és csak igyekszik ráerősíteni.
Lucifer végül győz: a tudás fájának almájából előbb Éva, majd Ádám is eszik.
Ezután oda akarnak menni a hallhatatlanság fájához is, de ezt az Úr már nem hagyja, egy Kerub jelenik meg lángoló karddal, és nem engedi a fához őket.
A Biblia szerint a kerubok a szeráfokkal együtt Isten közvetlen környezetét alkotják, ők őrzik az Édenkertet. Általában négy szárnyú, négy arcú lényekként ábrázolják őket.
És ismét megszólal az Úr:
„AZ ÚR SZAVA
Ádám, Ádám! elhagytál engemet,
Elhagylak én is, lásd, mit érsz magadban.”
De addigra már késő, mivel Ádámnál hatni kezd a Tudás (legalábbis azt hiszi):
„LUCIFER
Csüggedtek?
ÁDÁM
Korántse hidd.
Csak ébredésem borzongása ez. –
El innen, hölgyem, bárhová – el, el!
Idegen már s kietlen ez a hely.”
Az olvasónaplónak még nincs vége, kattints a folytatáshoz!
Nem tudom elírás-e csupán, de Michelangelo száma nem 70-es, hanem 72-es..legalábbis az én kötetemben 🙂
Kedves Kovács Sarah!
Köszönöm, igazad van, javítva! 🙂
Üdv:
Zsiráf
Kedves Zsiráf!
Szerinted mi lehet az oka annak, hogy Ádám, miután megtudja, hogy Éva terhes, nem veti fel opcióként azt, hogy őt is megölje és így egyszerűen kihalna az emberiség?
Kedves Ambrus!
A fő ok talán az, hogy egészen egyszerűen ez nem juthat eszébe Ádámnak, ugyanis ez Isten, a Teremtés, a Tízparancsolat és úgy általában a vallás kudarca lenne, márpedig ugye Isten nem vallhat kudarcot. Arról nem is beszélve, hogy ebből következően akkor Lucifer győzne, ami megint nem lehet opció. Nagyjából erről, a jó és a rossz, vagyis Isten és az Ördög közötti harcról szól a kereszténység és a vallás. Tehát, ha Ádám rögtön az elején az öngyilkossággal mattot adna Istennek, akkor nincs tovább a történet…
De ez persze csak az én véleményem… 🙂
Üdv:
Zsiráf